ÅRSBÄSTALISTAN 2019

Det är dags för årsbästalistan igen. Som vanligt har det varit svårt. Dock inte valet av förstaplatsen men vi börjar från plats tio.

10

Uppsalabandet Misery Loves Co är tillbaka, med besked. Efter nitton tysta år släppte de i slutet av november plattan Zero. Trots den sena releasen letade den sig upp på min lista. Det fick bli plats nummer tio men hade den släppts tidigare på året kanske jag hade varit tvungen att lyfta den högre.

9

Holländarna i Prostitute Disfigurement har inte bara ett av världens skönaste namn utan de har också årets nionde bästa platta. Det självbetitlade sjätte albumet släpptes i mars och har gått varm då jag är sugen på riktigt brutal death metal. Ett band som bara blir bättre med åren.

8

I april släppte tyska Profanation skivan Into cascades of blood and burning soil. Jag hade då redan haft den i en månad då jag fått kontakt med bandet via nätet. Mycket bra death metal och riktigt bra growl av bandets gitarrist som tyvärr inte hanterat mikrofonen på de tidigare albumen. Detta är bandets femte skiva men den första som är så här grym.

7

Necrodeath gör en nyinspelning av plattan från 1989, Fragments of insanity som i år fick namnet Defragments of insanity. Allt är bättre nu, ljudet, sången….ja precis allt och det är som en helt ny skiva. Detta blev ett riktigt skönt tillskott i skivhyllan då ett annat av mina favoritband Sadus inte är aktiva just nu. För Sadus låter det och det är jävligt bra. Köptes på Record Store Day i april.

6

Amerikanska Bewitcher drog till med sin andra platta Under the witching cross i maj. Tyckte först att det kanske var lite för mycket Venom-dyrkande men efter fler lyssningar gav den ett mer personligt intryck och nu måste jag lyssna på den om och om igen, i synnerhet låten Hexenkrieg. En mycket värdig sjätteplats.

5

En debut letar sig in på femteplatsen. Amerikanska dödsmetallarna Horrific Demise. Plattan Excruciating extermination kom i slutet av augusti men ingen i Sverige kunde få tag på den, ingen distribution här så det blev att beställa från bandets sida på nätet, normalpris men sen la idioterna på Postnord till 75 spänn för att jag skulle få hem den. Ja ja, men det var det värt, en grymt bra death metal platta med bland andra Matt Bishop från Putrid Pile och Lividity.

4

Från Bangalore i Indien kommer årets fjärde bästa album. Kryptos släppte Afterburner på självaste midsommarafton. Veckan efter såg jag dem på Noselakefestivalen i Nässjö. Deras heavy metal, speed metal eller vad man väljer att kalla det är otroligt energisk och det finns inte en enda låt man kan sitta still till. Mycket värd sin listplacering.

3

Årets återkomst är utan tvekan Possessed. 1986 släppte de senast ett album men i maj i år var det äntligen dags igen. Revelations of oblivion låter precis som gamla hederliga Possessed, förutom då att ljudet nu är perfekt. Jeffs röst är välbehållen och han omger sig av ytterst eminenta musiker som förvaltar arvet av världens första death metal band oklanderligt. En tredjeplats på min lista fick det bli.

2

Förutom Misery Loves Co är det bara ett till svenskt band som slår sig in på listan och det är, naturligtvis, Astral Doors. Sist de släppte en skiva, för två år sedan, satte jag den som nummer ett och det hade jag kunnat göra i år med om det inte vore för……ja, den du läser om snart här nedan. Astral Doors är ett otroligt stabilt band med en jämn högstanivå genom alla år, så också på årets Worship or die som kom den 26e april. Samma dag som min nummer åtta på listan. Det är obegripligt att de inte spelar live mer och satsar på bandet, de skulle lätt ha kunnat bli riktigt stora och sålt ut arenor världen över. Men vi får njuta av musiken och i år är det den näst bästa plattan som släppts.

1

Och nu, nummet ett!! Världens bästa death metal sångare är tillbaka tillsammans med Rune Eriksen från Aura Noir och Flo Mounier från Cryptopsy. Det är naturligtvis David Vincent från Morbid Angel jag pratar om. Vltimas kallar de sig och debutplattan Something wicked marches in släpptes i slutet av mars. Jag kan inte få nog av den och under de första tio dagarna efter releasen lyssnade jag inte på någonting annat än den. Trots det tröttnade jag inte det minsta och den spelas så gott som varje vecka fortfarande. Den här krossar allt annat som släppts i år, Total Destroy!!!

Och även om jag lyssnar mycket på Spotify på jobbet så är det självklart att man köper de skivor man gillar. Här är min top tio pyramid:

Lämna en kommentar